måndag, juli 12, 2010

sylta och safta

Jag gillar ju att hålla på och pyssla i hemmet men är oftast ganska lat, och gör mindre än jag skulle vilja. Men igår när vi kom hem från skärgården och inte hade plockat i jordgubbslandet på några dagar så svämmade det över med gubbar. Det fanns inte en chans att vi skulle äta upp allt då och där, och eftersom jag inte riktigt gillar frysta jordgubbar så bestämde jag mig för att göra sylt av det som blev över efter att pojkarna mumsat allt de ville. Gudars så gott det blev :) så idag var vi tvungna att äta pannkakor till lunch! Men konstiga O gillar inte sylt... och spottade ut mammas hemgjorda. Men ingen fara, desto mer till oss andra :D

Gurkplantorna i köket börjar ge upp om livet, jag vet inte om de har levt färdigt eller om det är maken som utrotat dem när vi var borta några dagar. Vi har iaf fått njuta av många goda saftiga gurkor. Nu väntar vi med spänning på squashen, bönorna, tomaterna och paprikorna ute, för att inte tala om hallonen... mmmm vad gott! Vår trädgård är ett riktigt gourmetskafferi :)

Inga kommentarer: